Manavgat esnafının türküsü; “BAYRAM GELMİŞ NEYİME”

Turizm sezonun tam ortasında, turizme hareket veren bayram tatili acente ve oteller biraz katkı sağladı. Esnaf ise bayram tatilinin faydası olmadı. Esnaf çoğu gün siftahsız dükkan kapatmaktan yakınıyor.

18 Temmuz 2016 Pazartesi, 13:08

Geçen ay gazetemizin sayfalarına aktardığımız “Turizmde esnaf” konulu haberimizin bir ikincisini gerçekleştirdik. Esnafın durumunda bir değişiklik yok, hatta daha da kötü durumda. Haziran ayında yüzde 60-70 zararda olduğunu söyleyen esnaf, Temmuz ayında zararın arttığını bu oranın yüzde 75-80’lere yükseldiğini belirtiyor. Esnaf için siftahsız günler, biriken kira borcu, dükkanda bulunan malzemelere ödenecek para konularındaki sıkıntı devam ediyor. Dükkanlarda klimalar çalışmıyor, çoğu esnaf aydınlatma bile yapmıyor.

Umutlar her yıl Eylül-Ekim ayında tatile gelen ve alışveriş potansiyeli olan turistler. Yani esnaf bıraktığımız yerde ve umut etmeye devam ediyor.

esnafin-turkusu-bayram-gelmis-neyime (6)

Turizm mahallerinde bulunan esnafın dertleri ortak, satış yok, müşteri yok, bunlar olmayınca da para yok. Geçen Ramazan Bayramı tatilinde gelen yerli turist in ise esnafa getirisi olmamış.

Yırtık büyük, yama küçük

Dediğimiz gibi esnafın sorunu aynı, diğer yandan da dükkanlarını devretmek için çaba gösterenler de var ama “Burayı devretmek istiyorum ama müşteri nereden bulacağım. Devralacak biri çıksa, ceketimi alıp gideceğim” diyenlerin oranı azımsanmayacak kadar çok.

Evrenseki’de Haziran ayının görüntüsü hakim, sokaklar, dolayısıyla dükkanlar boş, esnaf klima ve aydınlatmaları kapatmış, kimi dükkanın önünde sohbette, kimileri ise yan komşusu ile tavla oynuyor. Yüzlerindeki ifade, sıkıntılarının dışa vurumu gibi. Son durumu soruyoruz, konuşmak için söze başlayacak nereden başlayacağını bilemiyor.

esnafin-turkusu-bayram-gelmis-neyime (5)

“İş kaybımız yüksek, ne yapacağımızı bilemez durumdayız. Akşamüstleri bir saat bir hareketlenme oluyor fakat boş çıkıyor. Geçen sene 3-4 saat hareket olurdu, satış yapardık, para kazanırdık. Bu sene standardı yakalayamadık.

Umudumuz Eylül-Ekim. Her yıl bu aylarda alış veriş yapan müşteri gelir. Bu yıl da bunu umut ediyoruz. İspanya’ya, Yunanistan’a gidemeyen Almanlar var, ucuz diye Türkiye’ye geliyorlar. Umudumuz bu iki ay. Her şeyden vazgeçtik, zararsız ya da az zararla bir sezon atlatmaya çalışıyoruz.”

Ramazan Bayramı’ndaki 9 günlük tatilde Türk müşterilerden 5 kuruş kazanmadıklarını belirten esnaf, zararlarının gittikçe arttığını, yüzde 75’lere çıktığını ifade ediyor.

“Temmuz ayının ortasına geldik hala kiramızı çıkartabilmiş değiliz. Bayram tatilinde biraz hareket olur dedik ama Türk müşterilerden 5 kuruş kazanamadık. Türk müşteriler bizi bıktırdı.”

Bir otelin fotoğraf dükkanını kiralayan esnaf, 27 Hazirandan bu güne daha siftah yapmadığını belirterek, durumu, “Yırtık büyük, yama küçük” şeklinde özetliyor.

Esnaf ışık açmıyor

Yan yana bir sürü dükkan ve çoğunda aydınlatma yapılmıyor ve klima kullanılmıyor. 9 günlük bayram tatili nedeniyle biraz da olsa ümitlenmişler ama beklenen olmamış.

“Durum kötü, kira ödeyemiyoruz, kaybımız yüzde 75’lere çıktı. Dükkan sahipleri kiraları indirdiler buna rağmen ödeyemiyoruz. Bayramda hiç hareket olmadı. Geçen yıl günde ortalama 1000 Euro ciro yapardık, şimdi 100 Euro yapabiliyoruz. Bayramda gelen Türk müşterilerinin hiçbir faydası olmadı. Filistin ve Suriyeliler geldi. Bir şey almalarından vazgeçtik, pantolon ve tişörtleri çantalarına atarken yakaladık.”

esnafin-turkusu-bayram-gelmis-neyime (4)

Terör turizmi bitirdi

Evrenseki’de durum bu şekilde, değişen bir şey yok esnafın anlatmasına göre aksine daha da kötüye gidiş var. Kumköy’de de farklı bir tablo ile karşılaşmayı beklemiyorduk, otellerin karşısında bulunan geçen yıllar yoğun olan dükkanları gezmeye ve konuşmaya başladık.

Bayram tatili nedeniyle oluşan kalabalıktan Kumköy’de faydalanamamış. Kumköy esnafı da bayram kalabalığını “kuru kalabalık” olarak değerlendiriyor.

“Kuru bir kalabalık vardı, dükkana giren olmadı. Yüzde 80 dolaylarında zarardayız. Rus uçağının düşmesi, IŞİD ve bombalama olayları turizmi bitirdi. Rusya’dan charter seferleri başlarsa iyi olur, başlamazsa para kazanamayız. Eylül-ekim ayında işlerin biraz hareketleneceğini düşünüyorum. İnsanlar dükkanlarını devretmeye çalışıyorlar, çünkü kurtarmıyor.”

esnafin-turkusu-bayram-gelmis-neyime (2)

Side’de fotoğraf değişik

Haziran ayında esnaf ziyareti yaptığımız Side’de o dönem sokaklar boştu. Şimdi ise sadece fotoğrafta değişiklik var. Limana inen sokakta az da olsa insanların dolaştığına şahit olduk. Ama Side’nin son durumunda geriye gidiş gözleniyor. Side’de esnaf sürekli kapının önünde, yerli yabancı herkese kendi lisanlarında bir şeyler anlatmaya çalışıyor. Yerli turist dönüp bakmazken, yabancılar gülümsemekle ya da teşekkür etmekle yetiniyor.

esnafin-turkusu-bayram-gelmis-neyime (1)

Yani Side’de değişiklik yok. Geçen sefer görüştüğümüz esnaf bizi görünce, “Bıraktığınızdan daha kötü durumdayız, artık umutlanamıyoruz bile. Boşluktan dedikodular çıkartılmaya başlandı. Almanya’dan Türkiye’ye uçak seferlerinin, turist gelmiyor diye azaltıldığından bahsediliyor. Ne kadar doğru ne kadar yanlış bilmiyoruz. Kaderimize razı olup bu seneyi sildik artık. Önümüzdeki sezon iyi geçerse bu yılki zararımızı kurtarırız, bir sonraki yıl da umarım para kazanırız. Yani umudumuz 2018.”

esnafin-turkusu-bayram-gelmis-neyime (3)

Evet, Manavgat ve mahallelerinde turizmin durumu bu, umutsuzluk ön planda, “Kurtarır mıyız acaba?” temenni. Rusya ise son umut, esnaf Rusya’dan başlayacak olan charter seferlerine bel bağlamış. Gelecek olan Kurban Bayramı umutlarını ise Ramazan Bayramı’nda yaşananlar almış götürmüş. “Dükkanı açmamız 1000 TL.” diyen esnafın durumunu ve yorumları size birakıyoruz.